Erika 'Lillan' Johansson

Alla inlägg under september 2011

Av Erika Johansson - 4 september 2011 22:30

Anders larm plingade 07:30 men jag bara vred på mig och somnade om och vaknade inte ens av emma och roberts larm klockan 8 utan vacknade först då emma puttade på mig...


Åt lite frukost och började att packa ihop oss i lugn och ro då vi inte behövde lämna stugan fören kl 12.


Tog mig även ett litet privat samtal med Nettan som är djurkommunikatör och fick veta mycket saker hon har fått fram som var intressant men det berättar jag mer om en annan gång  


Nettan & Anders gav sig iväg ganska snabbt då dom skulle ner till Skövde.


   På bilden är Miilos bror Bus som Nettan passar just nu.


Efter lite duschning och packning av bil coh städning av stugan lämnade vi campingen kl 11 för hemfärd.


Påväg hem i bilen poppade vi gamla låtar som vi glatt sjung med i och stannade då och då och fotade allt som förstörts i översvämningen norge hade för ca 3 veckor sedan.

                    Förstora bilderna så se ni bättre.


Trötta men ändå glada var vi iaf ;)


   


Och vi var verkligen full lastade påväg hem.

Takboxen var fylld till varje yta och stängdes med spännband  

        


Haha stoppade som små korvar satt vi af...


Stannade i Funäsdalen för att äta lite på macken det var det enda längre stoppet vi gjorde hem.


var hemma hos mig i ånge vid ca 17 tiden och då blev det att lasta ur allt som var mitt och säga hejdå och tacka för en helt underbar helg.

När dom åkte bar jag mest in sakerna och gosade med min fis och visade lite saker från norge.


Kan tillägga att det blev en tidig kväll att sova...


Jag vill tacka mina medressenärer Emma och Robert för en trevlig helg och bilresa.

Tackar även Nettan och anders för deras underara butik och deras trevliga sällskap i vår stuga.

Sedan vill jag tacka arrangörerna för hela utställningen och jag vill se att ni återkommer nästa år igen.

Och tack till alla andra underbara människor & illrar på utställningen.



    

Av Erika Johansson - 3 september 2011 23:45

  07:30 ringde alarmet på telefonen och det var dags att kliva upp.


Tror aldrig jag har sett 5 personen komma så snabbt ur sängen som vi gjorde


Illrarna var lite seg startade efter nattens bus... Vi glömde nämligen att ta bort deras bollar som plingar och det tog ju emmas lilla bus valp roy såklart tillfälle att busa med mitt i natten.

Men han är lika söt iaf.


Vi var framme vid lokalen strax före kl 10 och var bland dom sista att checka in våra illrar.

Väl på plats i sina utställningsburar sussade Thyra och Miilo snabbt vidare medans utställningen startade.

Eftersom Emma har 5 illrar hade hon sina utspridda i lite olika klasser medans Miilo och Thyra var i klasserna 6 & 8.

Medans ingen iller var uppe hos dommarna för bedömning blev det till att kika på andra illrar, butikerna, prata med folk och handla lite lotter...

Måste bara påpeka att Norrmän är lite tokiga i lotter.

Dom sålde minst 1200lotter på ca 36pers....


                     

Medans dom engelska domarna hade lunch blev det en liten bedömning av lite olika klasser som bara var för skojs skull.

det som bedömdes då var:

  • Lättaste Hane & Hona
  • Tyngsta Hane & Hona
  • Längsta Hane & Hona
  • Kortaste Hane & Hona
  • Finaste mask
  • Finaste nos
  • Dommar favorit

Annorlunda men rolig sak att göra för att fördriva lunchtiden.


     

3 fotona ovan tagen av Emma Kalén.
 
Bedömningen drog ut lite på tiden då det blev några recall under dagen men strax efter kl 18 kom äntligen lotteriet igång med lite bingo spel.
Grattis till Robert som vann ett Norskt TP på bingon.
Sedan vann jag urine off medel och 2 kg foder och emma fick en pläd och ett presentkort om jag inte minns fel.
Så vi gick iaf inte lottlösa hem från lotteriet.
 
Sedan blev det äntligen tid för den spännande pris utdelningen......
 
*trumvirvel*   
 
Klasse 05: Senior Hannar Viltfärg Okastrerade
 
2:a plats till Emmas Rasmus. (Hon bara gapade då dom sa namnet och det var nästan så vi fick bära fram henne med rasmus, så söt så )
 
 
Satt och skrattade lite över att Emma blev så pass medans dom ropade upp prisplatserna i Thyras klass och jag sa att Nej inte vinner jag med min lilla rugg uggla inte.
 
Tji fick jag för att ha sagt det och retats lite med emma.
 
Klasse 06: Senior honor Viltfärg Kastrerade
 
1:a plats går till min lilla Thyra.
  Fotot taget av Emma Kalén
 
Sedan sa det PANG så trodde jag att Emma skulle få en hjärtinfarkt då hennes illrar plockade hem pris efter pris...
 
Peppar tog 2:a plats i hennes klass
 
 
Sedan blev det Saffi´s tur att plocka hem en 1:a plats i sin klass.
hon vann även Bäste av andra färgen och Tog hem ett fint BIM pris.
Så duktig tjej.
 
        
 
Även nytillskottet i Emmas familj fick sig ett litet pris hem.
Lille Roy fick nämligen pris för att vara minsta hanen för dagen.
    
 
När illerpris utdelning var över var vi alldeles slut.
 
Men ska jag skvallra en sak till????
 
Jo ni jag vann detta oxå.
 
     Foto taget av Emma Kalén
 
Jag fick priset för bästa bur.... så som jag jobbat med denna bur så var det skönt.
Samtidigt kändes det lite tråkigt då jag vet hur hårt även emma jobbat med sin   
Men nöjda med dagen så började vi att packa ihop illrar och burar för att bege oss hem till stugan att laga mat.
 
Anders och nettan kommer och frågar vad vi ska äta för dom ska handla på pizzan brevid.
Efter att ha kollat på kl och insett att den är 22:30 och vi ska laga mat till 3 pers på en kokplatta så gick vi oxå och köpte oss pizza   
 
En pizza som hemma här i sverige går på 49kr fick jag betala 99NOK och det motsvarar 125svenska kr.
Men ack så god den var precis då.
 
Satt i stugan och surrade lite innan vi alla somnade sött i stugan.
Både 2 benta och 4 benta vänner var trötta efter dagen.
 
 
 
 
 
 
 
Av Erika Johansson - 2 september 2011 23:45

Japp efter ca 4 timmars sömn klev vi upp kl05 på morgonen och fikade lite frukost och gjorde oss lite fika som färdkost...


06:30 Var allt packat i bilen och vi gav oss av mot vårat efterlängtade resmål.


Jag körde dom 15 första milen och vi stannade på macken i Hede och intog os en korv i väntan på affären skulle öppna.

Handlade lite på affären och sedan var det Roberts tur att köra en bit.

När vi började närma oss fjällen hörde man varannan minut från robert: Åh sååå fint  

Karln var helt salig över att se fina fjäll.


Precis innan norska gränsen stannade vi vid ett fint vattenfall för att inta vårat fika som en tidig lunch.

Synd bara att det var otroligt mycket döda lemmlar överallt så emma fick passa så att hennes lilla Saffi inte skulle ta sig en mumsbit...

Saffi blir nämligen otroligt rastlös i att åka bil så hon fick rasta av sig lite med oss medans dom andra sussade sött i bilen.

       


Sedan brassade vi över Norska gränsen.

Och efter vägen bjöd norge på sin fina Natur med höga fjäll, fri gående renar och får....SÅÅÅÅÅ FIINT  


Efter att karton från internet lurat oss på lite fel väg inhandlade vi en norsk karta på en mack och hittade snabbt till rätt spår igen.

På slutet var det jag som körde och det var N kurva efter N kurva och vi körde och körde och robert tyckte att : Nej nu har vi kört för långt vi vänder.

sakt och gjort så stannade jag på en mötes ficka och robert tog över körningen och vi vände tillbaka.

Insåg sedan att vi inte alls hade kört förbi så det var till att vända återigen...

Skrattade som ett par idioter sedan vill jag lova...

Efter kurvan där vi vände låg nämligen sokkendal som vi skulle till *FNISS* 

Så kl 15 var vi äntligen framme på campingen och kunde checka in oss i stugan.

     

Ovan 3 Foton är Tagna av Emma Kalén

När det mesta var urpackat ur bilen och illrarna var installerade så blev det att grilla för att få lite i magen och gud så gott det var och det blir ju inte sämre med underbart sällskap. Blev även en lite promenad ute med Miilo och Roy som direkt kom bra överrens.

     

Efter den promenade prövade jag att släppa in Miilo till Emmas gäng och det gick utan problem så där fick han vara tills han hoppade vid gallret och sa: Hjälp mamma dom tvättar ihjäl mig  


Efter en stund var det återigen bara packa in oss och illrar i bilen för att åka till lokalen och ställa iordning Burar och göra oss en bra plats till morgondagen.

Skönt att ha det gjort än att måsta kliva upp super tidigt och göra det.

Träffade en massa underbara människor och surrade lite och shoppade även lite fina saker av Sara.

     


  Emmas trötta liga på kvällen.


Väl tillbaka i stugan tog vi oss en öl/cider och spelade lite fia med knuff.

Sedan kom dom 2 resterande stug gästerna Nettan och Anders.

Blev lite surr med dom sedan tror jag vi stupade i säng alla strax efter kl 23 tiden.


 



Av Erika Johansson - 1 september 2011 23:45

Ja nu skriver jag ju detta inlägget lite i efterhand men ska iaf försöka förklara lite om norge resan i följande inlägg jag gör  


Denna torsdag morgon började med att få upp en trött Anton ur sin säng och få i honom frukost... och det är inte alltid så lätt.

Iväg med honom på dagis medans ek sprang omkring hemma som en yr höna och funderade om han packat allt.


Kommer hem från byn så är Petter redan hemma hos oss och dom har packat in allt i hans bil.

Pussar gubben hejdå och dom drar iväg mot deras helg äventyr som var att spela airsoft i bräcke.


Japp lugnt och skönt hemma sätter jag mig ner och tar morgon kaffet och går igenom min packlista för att se om jag glömt något....hhhmmmm


Nej allt ser ut att vara nerskrivet så nu är det ju bara att plocka ner sakerna i väskor....

MEN.... vart börjar man igentligen???


Sagt och gjort så börjar jag att plocka ihop all burinredning i vakumpåsar. Dom äger när man har mycket packning  


Efter detta blev det att plocka izär buren och förstå sig på hur det var den skulle fällas ihop....


Men tiden flög snabbt iväg och det bar av in till byn och handla lite inför resan innan Anton skulle hämtas på dagis.


Väl hemma så tog underbara svärmor hand om anton en stund så jag fick fortsätta packa.

Tillagade samtidigt lite lasagne åt oss och gästerna som skulle komma.


Vid 18 anlände Emma och robert och vi intog oss lite mat och jag var klar med min packning... Phu... påminn mig att aldrig mer packa i sista minuten   


Satt uppe och surrade alldeles för sent innan vi kom i säng....


 






Ovido - Quiz & Flashcards